Helft jonge kinderen verkiest huishoudchemicaliën boven speelgoed

Helft jonge kinderen verkiest huishoudchemicaliën boven speelgoed

Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken met huishoudchemicaliën. Kinderen tussen de 0 en 4 jaar lopen het grootste risico. De oorzaak? Kinderen zien het gevaar niet en vinden de producten interessant. Onderzoek wijst uit dat 51% van de kinderen zelfs meer aandacht heeft voor huishoudchemicaliën dan voor speelgoed. Met alle gevolgen van dien. Daarom starten VeiligheidNL en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een campagne om deze ongelukken te voorkomen.

 

Jaarlijks 7.500 ongelukken

Jaarlijks gebeuren er 7.500 ongelukken met huishoudchemicaliën en doe-het-zelf producten (1). Bij 1.700 slachtoffers was het letsel zo ernstig dat ze op de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis terecht kwamen. Hierbij waren 360 kinderen jonger dan 5 jaar. Dat is er elke dag één! Kinderen lopen verreweg het grootste risico. In de meeste gevallen lopen ze na inname een vergiftiging op. Dat kan fatale gevolgen hebben.

 

 

Onderzoek bewijst: kinderen gaan voor huishoudchemicaliën

Ouders denken vaak dat het zo’n vaart niet loopt. Want zo interessant is een pot verf of een fles bleekmiddel toch niet? VeiligheidNL en de NVWA zetten daarom een experiment op om aan te tonen waar kinderen de voorkeur aan geven: huishoudchemicaliën of speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd door neuropsychologen van Braingineers.

 

In het onderzoek kregen jonge kinderen steeds 2 producten voorgelegd: bijvoorbeeld een pot verf en een speelgoed aap. Met eyetracking (2) is in kaart gebracht waar de meeste aandacht van het kind naar toe ging en zijn de lichamelijke reacties gemeten. Wat doet een product met de hartslag of ademhaling van een kind? En we observeerden het gedrag; waar gaan de kinderen op af? Bekijk hier de film met de resultaten.

 

De overall conclusie: Het merendeel van de kinderen (51%) heeft meer aandacht voor huishoudchemicaliën. In 7 van de 10 voorgehouden combinaties trekken huishoudchemicaliën als eerste de aandacht én als kinderen de kans krijgen betrekken ze de producten in hun spel. Muizengif wordt vracht in een speelgoed truck. Vaatwastabletten worden heerlijke cakejes en een fles bleek is een flesje voor de pop.

 

Saskia Kloet, programmamanager Opgroeien & ouder worden

“Kinderen zien geen gevaar en willen alles ontdekken. Dat doen ze door te kijken en te voelen en daarin schuilt nu juist het gevaar. Kinderen moeten dus nooit voor de keus komen te staan; kies ik de pop of de vlekkenspray? Of de knuffel of de verf? Ons motto is daarom: Geef kinderen geen keus.”

 

Start campagne

Vandaag starten VeiligheidNL en de NVWA een campagne om ouders aan te sporen huishoudchemicaliën altijd buiten bereik van kinderen op te bergen. De film met de onderzoeksresultaten staat online en ouders worden aangespoord zelf het experiment met hun kind te doen. Niet ‘in het echt’, maar digitaal: op www.gaafofgevaarlijk.nl. Zo kunnen ouders testen waar hun kind voor kiest; voor huishoudchemicaliën of speelgoed. De site is gemaakt voor tablets en mobiele telefoons. Op consultatiebureaus hangen posters in de wachtkamer en ligt een informatieve folder voor ouders klaar.

 

Tips om ongevallen te voorkomen

  • Houd huishoudchemicalien altijd buiten bereik van kinderen
  • Lees het etiket en volg de voorzorgsmaatregelen op. Alle verpakkingen krijgen de komende jaren nieuwe gevaarsymbolen. Zie www.nieuwe-etiketten.nl
  • Doe altijd de dop op de fles of sluit de verpakking, ook tijdens gebruik.

 

Bronnen:

  1. Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC), jaaroverzicht 2014. Het betreft blootstellingen aan huishoudmiddelen en doe-het-zelf producten.
  2. Onderzoeksmethode waarbij met speciale apparatuur oogbewegingen worden gevolgd en zo wordt gemeten waar de aandacht naar toe gaat.